به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، کتاب مسکات ورزشی (ابزار برندسازی)، تألیف: دکتر مهدی رسولی «عضو هیأت علمی پژوهشگاه»، پرستو قدسی و امیر هاشمیفر، با قیمت 110000 تومان، از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، به تازگی منتشر و به دوستداران کتب ورزشی، عرضه شده است.
آشنایی با کتاب
در جوامع امروز، «مسکات» کاربردهای شگرف، گسترده و تأثیرگذاری پیدا کرده است. مسکاتها از جمله ابزار پیوند دادن گروه یا سازمان با اجتماع میباشند. آنها به آسانی شناسایی میشوند و به محض دیده شدن، جایی را که به آن تعلق دارند، در ذهن مخاطبان تداعی میکنند. به عبارت دیگر، مسکاتها پذیرفتهترین بخش از یک مسابقه ورزشی، جلسات و همایشها هستند، زیرا به سرعت جلب توجه میکنند. موفقیت مسکات نیز به توانایی آن در جلب توجه مخاطبان و ماندگاری تصویر ذهنی آنها وابسته است.
مسکاتها علاوه بر اینکه وسیله منحصر به فرد تبلیغات در محدودهای وسیع قلمداد میشوند، در زمینه آموزش هم موفقاند، به طوری که موجب شکلگیری تفریح، سرگرمی و رقابت میشوند. مسکات ابزاری مؤثر برای ایجاد آگاهی از برند است. گامهای داستانگویی و استفاده از پیشزمینههای مؤسسه در فرآیند ایجاد ارتباط، بسیار مهم است. همچنین استفاده از عناصر داستانی مانند: پیشینه، شخصیتها، تمها، تعارضها و ویژگیهای سازمان، ترکیب واقعیت و تخیل از مهمترین نکات ساخت مسکات و طراحی داستان تبلیغاتی برای آن هستند. مسکاتها در پلتفرمهای رسانهای مانند: موشن گرافیک، پوسترهای نمایشگاهی، بروشورها و عروسکهای تنپوش به کار میروند. شخصیتهای تبلیغاتی با نمادپردازی فعالیتهای هیجانانگیز و دادن خصایص انسانی به نام تجاری، تصویری جذاب و دوستداشتنی از خود میسازند که این امر میتواند، بدون اینکه به طور مستقیم قولی را به مصرفکننده بدهد، وی را متقاعد به خرید کند. علاوه بر این، مسکاتها به عنوان شخصیتهای تبلیغاتی از شخصیت خود برای استخراج معنی استفاده میکنند، به این ترتیب مفهوم و معنی شخصیت در کنار جذابیتهای حسی آن شخصیت، تبلیغات موفقی را میسازد که با جفت شدن شخصیت تبلیغاتی با محصول و نام تجاری، آنها نیز از چنین خصوصیاتی بهرهمند میشوند.
در حال حاضر، مسکاتها جزء جداییناپذیر ورزش هستند و در بسیاری از باشگاههای ورزشی دنیا، استقبال زیادی از آنها میشود. تیمهای ورزشی اغلب با توجه به لوگو، تاریخچه و ارزشهای باشگاه، یک حیوان یا سمبل را به عنوان شخصیت نمادین تیم انتخاب میکنند. باشگاههای بزرگ در کشور انگلستان مانند: منچستر یونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول، فعالیتهای بازاریابی متعددی را برای گسترش برند خود در سایر کشورها طرحریزی کردهاند و مسکاتها به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند برندسازی در این مسیر استفاده میشوند. هواداران با مسکاتها خیلی راحت ارتباط برقرار میکنند و با برنامههای آنها در استادیوم، سرگرم میشوند. همچنین مسکاتها از جمله عناصر نمایشی و نمادین المپیکها، جامهای جهانی در ورزشهای مختلف و سایر رویدادهای بزرگ ورزشی هستند. در رویدادهای ورزشی، مسکاتها به عنوان نماد شهر یا کشور میزبان، سعی در انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی جامعه خود را به شرکتکنندگان دارند و تا حدودی به عنوان سفیر فرهنگی میزبان، عمل مینمایند. بر این اساس، در این کتاب با تعاریف و تقسیمبندیهای مسکاتها، کارکردها و شیوههای به کارگیری آنها آشنا خواهید شد.